Piramida żywieniowa

By in
88
Piramida żywieniowa

 Zdrowe odżywianie to nie tylko podstawa zdrowia fizycznego i psychicznego – to także gwarancja dobrego samopoczucia i sprawności fizycznej. Ważne jest, abyśmy podczas układania codziennego menu, przestrzegali 10 zasad, które  pomogą nam zachować zdrowie.

10 zasad zdrowego odżywiania:

  1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godziny).
  2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę tego co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach: 3/4 – warzywa i ¼ – owoce.
  3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem i – częściowo – serem.
  5. Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0,5 kg./tyg.). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.
  6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
  7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy. Zastępuj je owocami i orzechami.
  8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół mają cenne składniki i poprawiają smak.
  9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 l dziennie.
  10. Nie spożywaj alkoholu.

Celem ułatwienia przestrzegania zasad żywieniowych, stworzono Piramidę Żywieniową, która jest graficzną wersją zasad opracowanych przez WHO.

Piramida żywieniowa

Aktualna wersja polskiej piramidy żywieniowej pochodzi z roku 2016. Podobnie jak w wersji poprzedniej, podstawą piramidy jest aktywność fizyczna – ta rekomendacja pokazuje, iż to właśnie ruch jest tak samo ważny jak zdrowe odżywianie.

Porównując piramidę z roku 2009 z wersją obecną można zauważyć, iż w podstawie obu piramid umieszczono warzywa i owoce, które uważa się za najważniejsze w codziennej diecie. Wyżej znalazły się produkty zbożowe, a nad nimi produkty mleczne. Kolejna sekcja to mięso, jaja, ryby oraz nasiona roślin strączkowych. W wierzchołku piramidy umieszczono tłuszcze oraz orzechy.

Nowością jest umieszczenie ziół z boku Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, co ma na celu redukcję spożycia soli. Również w bocznej sekcji umieszczono napoje: wodę, herbatę, kawę. Z boku Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży przestawiono wodę oraz produkty, których należy unikać: cukier, sól oraz słodycze.

54321
(0 votes. Average 0 of 5)